Diktát na písanie čiarky

Diktát na písanie čiarky 1

Keď sme sa dozvedeli, že bude na druhý deň dobré počasie, rozhodli sme sa, že to využijeme a vybrali sme sa na turistiku. Chceli sme spať pod holým nebom, ale mama nám to nechcela dovoliť. Hovorila, že je to veľmi nebezpečné. A tak sme sa rozhodli vrátiť sa večer domov. Šiel s nami aj Daniel, bratov dobrý kamarát. Do ruksaka som si zbalil vodu, chlieb so salámou, čokoládu, jablko, nožík a náhradné oblečenie. Išlo sa nám veselo, cestou sme si pospevovali. Aj aby nám ubehla cesta, aj aby sme odohnali medveďa. Na kopci svietilo slnko, pofukoval mierny vetrík a bola dobrá viditeľnosť. Túra to bola dosť náročná, a predsa sme to zvládli bez problémov. Bol to deň, ktorý si budem dlho pamätať.

Diktát na písanie čiarky 2

Musíš sa ponáhľať, aby si neprišiel neskoro. Rozprávali mi, čo zažili. Navštívili strýka a stretli sa aj s jeho ženou. Prešli už štyri hodiny, a oni sa nevrátili. Alebo sa niekde zabudli, alebo sa niečo stalo. Kto nič nerobí, nič nepokazí. Jaj, ale si ma naľakal. Povedz mi, kde si bol včera. Poviem ti tajomstvo, o akom sa ti ani nesnívalo. Keď som sa na neho pozrel, bol biely ako stena. Vysvetli mi, ako sa ti to stalo. On bol však taký, že si všetko nechal pre seba. Bol veľmi lakomý, preto ho nikto nemal rád. Keď si to uvedomil, zmenil sa.

Diktáty na písanie čiarky v jednoduchej vete a jednoduchom súvetí

Diktáty pre 7. ročník

Keď boli rodičia v práci, ja a moja sestra sme varili obed. Uvarili sme polievku aj hlavné jedlo. Kým sestra čistila zemiaky, ja som pripravoval zeleninu. Do polievky sme dali mrkvu, petržlen a cibuľu. Mäso sme varili dosť dlho, no stále nebolo mäkké. Polievku sme ochutili soľou, korením aj bylinkami. Aj mäso bolo nakoniec dobré, aj polievka sa nám vydarila. Ach, ale nám to dalo veľa práce. Až sa rodičia vrátili, boli veľmi prekvapení.

Mama mi oznámila, že pôjdeme na návštevu k strýkovi Julovi. Mali sme ísť na celý týždeň, no otec kvôli práci sa musí vrátiť skôr. Strýko býva v Košiciach so svojou ženou, dcérou a synom. Cestovali sme vlakom, pretože auto bolo v servise. Strýko aj so ženou nás čakali na stanici. Ukázali nám historickú časť mesta, aj nás pozvali na obed. Videl som historické budovy, o ktorých som sa učil v škole. Boli sme veľmi radi, že sa o nás tak postarali.

Jaro, Adam, Alena aj so sestrou postávali na ihrisku. Janko, poď už domov! Nie, nemôžem ostať dlhšie. Nebo sa vyjasnilo, ba aj slnko mierne posvietilo. Aha! Na drôte sedia lastovičky. Oddychujú, však ich čaká ďaleká cesta. Pozrela sa tým smerom, no neprejavila záujem. Celou ulicou sa ozývalo hlasné čiv, čiv. Ach, ako mi je ľúto. Je mi smutno, že leto je už za nami.

Diktáty na písanie čiarky v súvetiach

Diktáty pre 8. ročník

Bol príjemný letný večer, a tak sme neodolali a vybrali sme sa na prechádzku. Slnko už zapadalo, obloha hrala zlatočervenými farbami a vo vzduchu bolo cítiť suchú trávu. Mám rád leto, pretože je krásne a teplo, ale aj preto, že sú prázdniny. Zrazu som pri brehu jazera zazrel Máriu, ako hľadí do vody. Zavolal som na ňu, no neobzrela sa. Podišiel som bližšie a dotkol sa jej pleca, aby som na seba upozornil. Chcel som sa jej spýtať, čo tu robí. Pozrela sa na mňa, no akoby ma nespoznala. Ani sa neusmiala, ani nič nepovedala.

Musíš sa ponáhľať, aby si neprišiel neskoro. Rozprávali mi, čo zažili. Navštívili strýka a stretli sa aj s jeho ženou. Prešli už štyri hodiny, a oni sa nevrátili. Alebo sa niekde zabudli, alebo sa niečo stalo. Kto nič nerobí, nič nepokazí. Povedz mi, kde si bol včera. Poviem ti tajomstvo, o akom sa ti ani nesnívalo. Keď som sa na neho pozrel, bol biely ako stena. Vysvetli mi, ako sa ti to stalo. On bol však taký, že si všetko nechal pre seba. Bol veľmi lakomý, preto ho nikto nemal rád. Keď si to uvedomil, zmenil sa.

Nie, nijakí cestujúci sa v hoteli neubytovali. Nikto neprišiel, lebo nie je vhodný čas. Peter, ty ostaň v práci dlhšie. Dievky zatiaľ stihli navariť obedy, upratať obidva byty i pripraviť dezerty. Prádlo oprala, povešala na šnúry a potom vyžehlila. Ach, to bol zase uponáhľaný deň. Kde si sa túlal, ty nezbedník jeden. Hľadajú zamestnancov, ktorí by boli kvalifikovaní, spoľahliví, pracovití aj samostatní. Skúsim to či neskúsim?

Dobrý deň, čo Vám môžem ponúknuť?  Spýtal sa ma, či pôjdem do kina. Mne sa, pravdupovediac, vôbec nechcelo. Nestretla som ho, a tak som sa pobrala domov. Nevideli sme ani jediného človeka. Nevideli sme ani srnku, ani líšku. Zvieratká, tie sa ľudí boja. Na Liptove, mojom rodnom kraji, bývajú zimy chladnejšie. Obliekol som si čiapku, šál a rukavice. Obliekol som si kabát, a stále mi bola zima.

Diktáty na písanie čiarky v súvetiach, pri osloveniach, citoslovciach, viacnásobnom vetnom člene a vytýčenom vetnom člene.

Diktáty pre 9. ročník

Ahoj Peter, čo robíš zajtra? Jaj, ale si ma naľakal. Jakub, môj starší brat, je veľmi dobrý vo futbale. Som naňho veľmi hrdý, ba mu i trochu závidím. Ach, kiež by som i ja mal také šťastie. Ráno cvičím, potom idem do školy, poobede idem na plaváreň a večer sa pripravujem do školy. Učím sa sám, aj úlohy si robím bez pomoci, len s matematikou mi pomáha môj otec. Mama aj s Alenkou, mojou malou sestrou, sú vo vedľajšej izbe. Kreslia si, čítajú rozprávky, hrajú sa až nakoniec mama uloží Alenku do postele. Napokon mama unavená sadá na pohovku.

Boli sme na výlete v Martine, rodnom meste môjho otca. Je to pekné mesto a pre Slovensko má významnú tradíciu. Starí rodičia tam už nebývajú, presťahovali sa do Žiliny. Otec ma zaviedol na miesta, kde sa hrával, keď bol malý chlapec. Je to mesto, ktoré ma rád, veď tu prežil skoro celé detstvo. Ukázal mi aj budovu, čo kedysi bola škôlka, ktorú navštevoval. Po Kežmarku, Banskej Štiavnici, Kremnici a Levoči pribudlo ďalšie mesto, ktoré bude patriť medzi moje obľúbené.

Dobrý deň, pani Veselovská, rád Vám odpoviem na Vaše otázky. Vašu žiadosť sme, samozrejme, zaevidovali. Potrebujeme od Vás ešte kópiu Vášho rodného listu, adresu trvalého pobytu i potvrdenie od zamestnávateľa. Je nutné, aby dané fakty boli potvrdené notárom. Bez daných informácií, bohužiaľ, nemôžeme pokračovať, preto Vás prosíme o čo najskoršie dodanie. Akonáhle nám všetky dokumenty dodáte, môžeme začať konať. Ubezpečujem Vás, že žiadosť bude vybavená tak rýchlo, ako to len bude možné.

Ako sa ti to podarilo, ty šikovník? Fíha, tak to som nečakal. Nevenoval veľa času ani štúdiu, ani inej príprave, napriek tomu všetky skúšky spravil na prvýkrát. Alebo je naozaj tak bystrý, alebo mal veľké šťastie. Myslíš, že budem tiež tak úspešný či nie? Ja sa však pripravujem, lebo mi na tom záleží. Nie som typ, ktorý rád riskuje, a preto radšej tomu predchádzam. Nechcem sa tváriť ako hrdina. Nebudem popierať to, ako potrebujem poriadok, systém a určitý režim. Štátna skúška, to nie je maličkosť. A Miloš, náš spolužiak, má úplne iný prístup k povinnostiam.

Diktát na písanie čiarky v súvetiach

Diktát pre ôsmy a deviaty ročník

V meste, kde bývam, sa nachádza veľmi starý a známy kostol. Okrem toho je tam mnoho budov v gotickom štýle a za mestom nájdete zrúcaniny starobylého hradu. V zime sú tu dobré podmienky na lyžovanie, svahy hôr sú vždy plné lyžiarov aj bežkárov. V lete zas je možnosť kúpať sa v neďalekých rybníkoch alebo v termálnom kúpalisku. V okolí sa nachádza veľa minerálnych prameňov, ktorých voda lieči mnohé choroby. Niet divu, že každý rok navštívi toto mesto tisíce turistov. Na ich ubytovanie slúžia penzióny, motely aj turistická ubytovňa. V luxusnom hoteli sú ubytovaní väčšinou len zahraniční návštevníci a tiež ľudia prichádzajúci sem za biznisom. Radi tu vidíme každého, pretože turistický ruch živí mnohých obyvateľov.